התמחות בתחום ניהול הסיכונים במשרד רואי חשבון

תחום ניהול הסיכונים כולל בתוכו מגוון תתי נושאים, ניהול סיכונים הוא למעשה בחינה של החשיפות, (סיכונים) של חברה מסוימת וניתוח שלהן כולל הצעות לבקרות מתאימות והתמודדות עם סיכונים. קצת על עצמי למדתי באוניברסיטת תל אביב לתואר בחשבונאות וכלכלה, לאחר מכן התקבלתי למשרד רואי חשבון גדול ועבדתי במשך שנה בביקורת חברות. יום אחד קיבלתי קריאה ממחלקת כוח האדם בפרמה ששאלה אותי אם ארצה לעבור לעבוד בתחום ניהול הסיכונים במשרד, מדובר במחלקה חדשה יחסית אשר מנוהלת על ידי אחד השותפים המובילים של המשרד. לא אהבתי את עבודת הביקורת הקלאסית, (מכירים מישהו שאוהב … ?) אז החלטתי לנסות את מזלי בתחום ניהול הסיכונים ונפרדתי לשלום מסעיף לקוחות של אחד התאגידים הגדולים במשק. על ההכשרה נקלטתי במחלקת ניהול סיכונים והצמידו לי את אחד הסניורים במשרד שילמד אותי את העבודה. ביום הראשון קראתי את החומר שהיה יחסית משמים, בעיקר הסבר על האופן בו בנויים כל מיני מודלים של ניהול סיכונים. כמו כן, קראתי חוקים שונים כמו סרביינס אוקסלי והסעיפים המפורסמים שלו 302 ו – 404. למחרת כבר גיליתי שהמזכירה של המשרד סגרה לי 5 פגישות לאותו יום, בכל מיני תחומים של ניהול סיכונים, ניהול סיכונים בכל הקשור למשרדי רואי חשבון כולל ניהול סיכונים תפעוליים, ניהול סיכוני דיווח כספי, ניהול סיכוני מעילות והונאות ועוד. בעיקרון התחומים די משיקים האחד לשני רק שכל אחד מהם מתייחס לחלק אחר בפעילות החברה. תיאור העבודה עצמה ראשית, אחראי הפרויקט במשרד רואי החשבון שהוא בדרך כלל מנג'ר או שותף יושב עם האחראי בחברה על ניהול הסיכונים, ביחד הם מכניסים את כל התהליכים המהותיים בחברה למודל מסוים, (באקסל כמובן). למי שלא יודע, נהוג לחלק חברה לתהליכים עסקיים, לדוגמה תהליך רכש, תהליך קבלת לקוח, תהליך הזמנה מספק – אלו תהליכים תפעוליים, קיימים גם תהליכי דיווח כספי לדוגמה תהליך הרכבת סעיף רכוש קבוע בדוחות הכספיים. לאחר שהמודל המנתח את החברה מוכן, מחלקים את התהליכים בין כל עובדי משרד רואי החשבון הצעירים יותר. עובדי המשרד נפגשים עם האחראים על התהליכים בחברות שהם בדרך כלל מנהלי מחלקות. העבודה עצמה מאוד תובענית, מגיעים לכל מיני חברות או בנקים או תאגידי ביטוח, ומתחילים במרתון של פגישות עם כל העובדים הקשורים לתהליך. לדוגמה עובד משרד רואה החשבון האחראי לתהליך בודק מי אחראי על איסוף המידע, הזנתו למחשב, ביקורת על הנתונים שנכנסים למערכות המידע, אישור הנתונים בטרם מישלוחם ועוד. לאחר מכן בודקים קשר בין מערכות המידע השונות בארגון הקשורות לתהליך ומי הגורמים בארגון האחראים על תקינות הקישורים. במקביל על עובד משרד רואה החשבון, לבדוק מהם הסיכונים השונים הכרוכים בתהליך בכל מיני חלקים שלו, לדוגמה סיכון תפעולי יכול להיות אובדן של רכוש בתהליך, סיכון מעילה עשוי להיות גניבה על ידי עובד החברה בשלב כלשהו של התהליך וסיכון דיווח פיננסי עשוי להיות מידע כספי שלא נכלל בדוחות הכספיים על אף שיש לכלול אותו כתוצאה מליקוי במערכת המידע של הארגון. עובד משרד רואה החשבון האחראי על התהליך מטעם המשרד, מבצע במהלך הפגישות עם הגורמים השונים בחברה הקשורים להתליך, תיעוד של התהליך העסקי. התיעוד כולל רישום של כל הפעולות המבוצעות  בתהליך והערות הקשורות לתהליך, כמו גם פירוט הסיכונים והבקרות הקיימים בשלבי התהליך. לאחר שנסתיים השלב הראשוני של הפגישות, עובר עובד משרד רואה החשבון על תיעוד נכון של התהליך וכן מכין תרשים של התהליך, מדובר בתרשים זרימה המתאר את כל התהליך מתחילתו ועד סופו, ומצביע על סיכונים להם חשוף התאגיד ועל הבקרות המשמשות את התאגיד כנגד אותם סיכונים. מדובר בפעולה שעשויה לקחת זמן רב, עובדי משרד רואה החשבון, (הסטז'רים או רואי החשבון בדרגת סניור) פשוט עוברים על התהליך ובודקים אם התהליך מתואר נכון ומהם הסיכונים והבקרות בכל שלב. לדוגמה אם יש בתהליך חלק בו מוקלד דוח ידני למערכת מידע אז יש סיכון שהמידע שהעובד יקלוט הוא שגוי ואז בודק עובד משרד רואה החשבון, מה התאגיד עושה על מנת למנוע הקלדה שגויה, זה יכול להיות בקרות ידניות למשל שגורם בכיר יותר בחברה מוודא שההקלדה בוצעה נכונה, או הכשרה קודמת של העובד וזה יכול להיות בקרות של מערכות המידע בארגון לדוגמה, התרעה על הקלדה שגויה. התוצר של עבודת המתמחה/ עובד משרד רואה החשבון היא חוברת עבודה הכוללת תרשים של התהליך ותיאור של התהליך לפי שלבים וכן גיליון אקסל המנתח סיכונים ובקרות הקיימים בתהליך והמלצות. חוברת העבודה נשלחת ממשרד רואי החשבון לאישור של החברה, בדרך כלל עוברים עליה הגורם האחראי על מחלקת החשבות בחברה, אחראי סיכונים בחברה וכן אחראי התהליך, (שהרבה פעמים רוצה להוריד מעצמו אחריות ולכן טוען שהוא לא אחראי על שלב מסוים בתהליך אלא מישהו אחר שאחראי על תהליך משיק…לא בכל החברות זה ככה J). כמו כן עוברים על התהליך רואי החשבון המבקרים של החברה ונותנים הערות. התהליך מוחזר למשרד רואי החשבון לתיקונים חוזרים – יכולים להיות הרבה! זהו, זו בעצם העבודה. סיכום ישנם תהליכים מעניינים מאוד, וישנם תהליכים משעממים, מתמחה בחשבונאות או רואה חשבון שעוסק בתחום נחשף לתהליכים רבים בחברות רבות, ולמעשה אם הוא מגדיל ראש, הוא מבין איך חברה עובדת מההתחלה ועד הסוף ומקבל תמונה כוללת של פעילות חברה גדולה, בתאגידים גדולים יש לכך משמעות רבה! לדוגמה מי שעובד מול בנקים מבין איך בנק פועל, ובבנק יש עשרות ומאות תהליכים עסקיים ! בהרבה עסקים גדולים יש דרישה למני שמסוגלים להתמודד עם חומר רב והבנה של תהליכים עסקיים מורכבים. המיומנות הנדרשת היא יכולת תפיסה מהירה של תהליכים עסקיים, תחשבו – הסטז'רים יושבים בפגישה מול כמה גורמים בחברה שלא ראיתם מעולם, לעתים הם לא אנשים שיודעים להסביר הכי טוב שיש… ועל המתמחים להבין במהלך שעת פגישה מה הם עושים, ואיזה סיכונים יש בעבודה שלהם. כמו כן, צריך להזהר לא להרגיז אותם J יתרונות היתרונות בעבודה בניהול סיכונים כוללים את הידע הנרכש והעובדה שבחברות רבות דרוש ניהול סיכונים, לעתים אף מחויב בחוק, בעיקר בבנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות וחברות ציבוריות, (תלוי מאיזה סוג ובאיזה רמה), כלומר יש בתחום עבודה וסביר שתהיה גם בעתיד. מתמחה בחשבונאות שרוצה להתמקד בתחום ניהול הסיכונים כדאי לו לעבוד במחלקת ניהול סיכונים במשרד רואה חשבון, כי זו הדרך הכי טובה להכנס לתחום. כמו כן, קיימות בבנקים, בתי השקעות וחברות גדולות מחלקות של ניהול סיכונים ומי שהיה מתמחה לראיית חשבון ואשר מגיע ממשרד רואי חשבון עם ניסיון בניהול סיכונים לא יתקשה למצוא שם עבודה. המשכורות יחסית גבוהות. ניתן אף למנף את העבודה בניהול סיכונים לעבודה בתחומים רבים ונוספים אחרים, מלבד ניהול סיכונים, כגון עבודה בבתי השקעות, בנקים, וחברות גדולות שלאחר שעבדתם אצלם או אצל המתחרים שלהם תחשבו לעובדים בעלי ידע ועל כן תקבלו עדיפות בקבלה לעבודה. חסרונות החסרונות בתחום כוללים את העובדה שלאחר שנה של עבודה בניהול סיכונים התחום ממצא עצמו, עקומת הלמידה מפסיקה, והעבודה מאוד רוטינית ושוחקת ! או בקיצור – משעממת. בנוסף, העבודה בניהול סיכונים לא בהכרח מצריכה מתמחים בחשבונאות ! אתה יכול להיות בוגר של כלכלה או מנהל עסקים ולעשות את העבודה טוב באותה מידה כמו בוגר לימודי חשבונאות. אז למה בעצם ?… כבר עברנו את בחינות המועצה, לא חבל ? ובאמת הרבה מהעובדים במחלקות ניהול הסיכונים הם כלכלנים או מי שלמדו מינהל עסקים ולא מתמחים בחשבונאות או רואי חשבון. לדעתי, עבודה בתחום ניהול הסיכונים תורמת מאוד לידע של רואי חשבון או מתמחים בחשבונאות אבל רצוי לעסוק בה לא יותר משנה או שנה וחצי, לאחר מכן כדאי להתמקד בביקורת או בתחומים אחרים הנוגעים לחשבונאות ולרואי חשבון בפרט והמאפשרים למתמחים ולרואי החשבון לעבוד בעתיד כחשבים או סמנכ"לי כספים בחברות וכדומה. כמובן, למי שמעוניין להתקדם בתחום ניהול הסיכונים, יש אפשרות להפוך למנג'ר או אפילו שותף במשרד ראיית חשבון. אני בסך הכל נהניתי מהעבודה בתחום ניהול הסיכונים במשרד רואי חשבון גדול. מקווה שתרמתי.
נכתב על ידי לעומר אילן
Loading Facebook Comments ...

תגובות

  1. admin

    יוני 27, 2016

    תודה על המאמר, מקיף מאוד עזר לי מאוד בקבלת מידע על העבודה, אנא העלו עוד מאמרים כאלו על תחומים נוספים.

  2. admin

    יוני 27, 2016

    תודה על המאמר באמת סוף סוף אני מקבל הסבר מפורט מה עושים במחלקה הזו. אבל יש לי גם שאלה למה כל מי שאני מדבר איתו על מה שעושים במחלקת ניהול הסיכונים אומר לי להתרחק משם כמו מאש?

  3. admin

    יוני 27, 2016

    לי אישית המחלקה לניהול סיכונים נשמעת דווקא הרבה יותר מעניינת מביקורת. עדיף לעבוד על סעיף לקוחות במשך חצי שנה?

  4. admin

    יוני 27, 2016

    SOX SUCKS – זו הייתה הססמא אצלנו במשרד, ולא בכדי… מדובר בעבודה מעניינת בחודשים הראשונים, לאחר מכן אתה ממש לא רוצה לעשות אותה, אמנם משלמים טוב יותר מאשר בביקורת, (אני הרווחתי 60 שקלים לשעה ולסטז'ר זה טוב) אבל זו עבודה מאוד קשה גם מנטלית. אתה מתמודד כל היום עם אנשים שלא רוצים לדבר איתך וצריך לעסוק חמישית מהזמן בתיאום פגישות ובביטולים.

  5. admin

    יוני 27, 2016

    מי שאמר לך להתרחק מזה כמו מאש, צודק בהחלט. אין שום יתרון בעבודה הזו, היא לא מאפשרת לך לעשות כלום בהמשך הקריירה חוץ מלעסוק בניהול סיכונים. היחידים שיצליחו הם אנשים מיוחדים מאוד שלא היית רוצה להיתקע איתם במעלית.

  6. admin

    יוני 27, 2016

    ניהול סיכונים זה תחום מעולה להתמחות בו, קודם כל אין חברה רצינית היום שלא זקוקה למנהל סיכונים רציני, שנית המשכורת בניהול סיכונים גבוה יותר מאשר משכורת של אנשי ביקורת קלאסית. העבודה קשה יותר כי צריך להכיר את הארגון בו עובדים לעומק ולאתר בו ליקויים ודורשים ממך באמת לחשוב ולא לעבוד כמו רובוט, אבל התחום הזה הוא מעולה.

הוספת תגובה

ענו על השאלה * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

עקבו אחרינו ב: Facebook
 
Copyright © 2010 Stager
(סטאז'ר). כל הזכויות שמורות
 
StagerLogoFooter

אודות סטאז'ר

אתר סטאז'ר הוקם בשנת 2010 ושם לעצמו למטרה לשפר את הידע המצוי בפני סטודנטים לחשבונאות, מתמחים בראיית חשבון ורואי חשבון באמצעות הנחלת ידע שנצבר אצל מתמחים בתקופת ההתמחות בראיית חשבון ואצל רואי חשבון במשרד בו הם עובדים או עבדו בעבר. באופן זה אנו מקווים שמי שעתידים להתחיל את ההתמחות בראיית חשבון יוכלו לקבל החלטות נכונות יותר באשר למקום עבודתם העתידי, החלטות המבוססות על ידע ולא על מזל. קראו עוד
Close